למה החימום במיקרוגל עדיף על בישול ואפייה?

האם חימום במיקרוגל משפיע על הערכים התזונתיים של המזון?

המיקרוגל הביתי הוא כבר מזמן לא רק מכשיר עזר לחימום או להפשרה של מזון, יש כאלה שרואים בו כלי בישול של ממש. ואיך אפשר לשכוח את הפרק של מאסטר שף בו המשימה המרכזית היתה בישול באמצעות המיקרוגל בלבד.. המיקרוגל עובד על גלים אלקטרומגנטיים קצרים וספציפיים אשר מגיעים למזון, הקרניים הללו מחממות את מולקולות המים שבמזון וכך למעשה מתחמם המזון כולו . אפשר להירגע, מדובר בקרינה בלתי מייננת, שאינה מזיקה ואינה מסוכנת.
אין ספק שמדובר באחת ההמצאות ששינו את חיינו. המיקרוגל הפך את הבישול לקל ומהיר יותר ובעיקר שחרר את רובנו מלעמוד שעות במטבח בכדי להגיש לבני הבית ארוחות חמות ומפנקות. מכשירי המיקרוגל של היום דואגים לחמם את המזון בצורה אחידה ואפילו להתאים את עצמת החימום לסוג הבישול וכך להשיג פתרון מושלם להפשרה, לחימום או לבישול מלא.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שירי נקש, דיאטנית קלינית B.Sc , מנחה קבוצות ומטפלת באופן פרטני להתאמת תפריט אישי תוך ליווי ומעקב, שינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל

פרמטרים משפיעים

זו שאלת מיליון הדולר. כשבודקים את איכות הערך התזונתי של המזון חשוב לזכור שישנם שלושה פרמטרים המשפיעים על הנתונים: טמפרטורה, משך הבישול וכמות המים שהוספנו למזון.

ככל שהערך המספרי של כל אחד משלושת הפרמטרים הנ"ל גדול יותר (טמפ' גבוהה, זמן בישול ארוך, כמות מים גדולה יותר) כך הפגיעה בויטמינים ובמינרלים שבמזון גדולה יותר וכך נפגעת האפקטיביות של רכיבים אלו, עד למצב של הרס כללי שלהם.

אז בניגוד לדעה הרווחת, מסתבר שחימום/הפשרה במיקרוגל לא רק שאינו מזיק כי אם שומר הרבה יותר על הערכים התזונתיים של האוכל שלנו, בהשוואה לבישול בתנור או כיריים. זאת מהסיבה שהבישול מתבצע בטמפ' נמוכות יותר ועל כן הפגיעה ברכיבי המזון החשובים פחותה, וכמות הויטמינים והמינרלים שבמזון תהיה גדולה יותר. הויטמינים אשר נוטים להיהרס בבישול הם אותם ויטמינים השייכים לקבוצת מסיסי המים (כדוגמת ויטמינים מקבוצה B, ויטמין C ).

אם אתם מהנוהגים לאדות ירקות במיקרוגל, אתם לא רק חוסכים לעצמכם המון עבודה, בבישול ירקות במיקרוגל יש פחות איבוד והרס של ויטמינים ביחס לכל צורת בישול אחרת. במחקר שבדק את השפעת הבישול במיקרו על תרד, נמצא שכמעט כל כמות החומצה הפולית (ויטמין B6) נשארה, בעוד שבאפיה תנור 77% ממרכיב זה נעלם. מחקר אחר הראה פחת משמעותי של רכיבי תזונה חשובים בברוקולי שבושל במים, המחקר הראה כי הויטמינים נשארו במי הבישול. כך שאם כבר אתם מתכננים להעמיד סירים, אז כדאי להכין מרק, כך לפחות תוכלו ליהנות גם מן הערכים התזונתיים של הירקות, שנותרו במי הבישול.

בשורה התחתונה, בכל מה שקשור לשמירת ערכו התזונתי של המזון, המיקרוגל עדיף בהרבה על בישול בכיריים או אפיה בתנור, זאת הודות לאפשרות לבשל בטמפרטורה נמוכה יותר ובכמות מועטה יחסית של מים.

איך מבשלים נכון במיקרוגל??

  • השתמשו בכלים העשויים מחומרים בטוחים לשימוש במיקרוגל – קרמיקה, זכוכית או כלי פלסטיק בעלי אישור מיוחד, נטולי BPA.
  • חתכו את הירקות באופן אחיד – כך תקצרו עוד יותר את זמן הבישול ותרוויחו יותר ערכים תזונתיים.
  • השתמשו במכסה או ניילון נצמד (מסוג שבטוח לשימוש במיקרוגל) – כך גם תמנעו כתמים ולכלוך ותשיגו חימום מהיר ויעיל יותר.
  • הימנעו מבישול יתר – הבישול במיקרוגל מהיר הרבה יותר מאפיה בתנור או בישול בכיריים. עוד יתרון נפלא של המיקרוגל הוא שאפשר לעצור את הבישול, לבדוק את המזון ולחמם שוב במידת הצורך, מבלי לפגוע בתהליך הבישול.
  • הימנעו מלעמוד ליד המיקרוגל בזמן החימום – אתם לא תגרמו לזמן לעבור מהר יותר אם תבהו במיקרוגל, והקרינה הנפלטת מהמכשיר עלולה לפגוע בכם.
  • חשוב לוודא שהמכשיר שברשותכם תקין ואין בו סדקים או שברים העלולים לסכן אתכם. מומלץ להתחדש במכשיר חדש בכל כמה שנים.

* כל מידע המופיע בכתבה זו הוא בבחינת מידע כללי בלבד ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול והוא אינו בא במקום ייעוץ מקצועי אישי. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות לבעל מקצוע מוסמך

רוצים לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שלנו

דילוג לתוכן